DAF e-myto Elektroniczny System Poboru Opłat Drogowych

Elektroniczny System Poboru Opłat Drogowych

1 lipca 2011 roku w Polsce rozpoczął działanie Elektroniczny System Poboru Opłat Drogowych. Obecnie obejmuje ok. 1890 km autostrad oraz dróg ekspresowych i krajowych

Zobacz także

kalkulator opłat, e-myto

Kalkulator

oblicz ile zapłacisz podatku drogowego
Mapa Polski

Mapa Polski

sprawdź gdzie znajdują się płatne odcinki dróg
Stawki i koszty

Stawki i koszty

zobacz ile kosztuje przejazd płatnymi odcinkami dróg

Aktualności

DAF XF105 jest „Ciężarówką roku 2012” magazynu Truckstar


Jury konkursowe składało się z 21 zawodowych kierowców. Przez trzy dni osobiście testowali oni i oceniali wszystkie najlepsze modele przeznaczone do przewozów dalekobieżnych, szczególną uwagę zwracając na ich właściwości jezdne i wygodę pracy. W zgodnej opinii jury najlepszym ze wszystkich ocenianych pojazdów okazał się DAF XF105. „Dobrze jeździ, fajnie brzmi i przyjemnie się go prowadzi. Wnętrze kabiny nie ma sobie równych".

W plebiscycie holenderskiego magazynu dla kierowców Truckstar DAF XF105 uznany został za „Ciężarówkę roku 2012”. Flagowy model firmy DAF wypadł najlepiej w testach porównawczych z siedmioma konkurentami produkowanymi przez innych czołowych europejskich producentów samochodów ciężarowych.

 

Truckstar, czołowe holenderskie czasopismo dla użytkowników i miłośników ciężarówek, po raz pierwszy w swojej historii ogłosiło plebiscyt na „Samochód Ciężarowy Roku”. „Spośród setek zgłoszeń nadesłanych przez czytelników wybraliśmy jury konkursowe składające się z 21 zawodowych kierowców. Przez trzy dni osobiście testowali oni i oceniali wszystkie najlepsze modele przeznaczone do przewozów dalekobieżnych, szczególną uwagę zwracając na ich właściwości jezdne i wygodę pracy” – mówi Arjen van Vliet, redaktor naczelny magazynu Truckstar. „Testami objęliśmy wszystkie topowe modele wyposażone w największe kabiny.”

 

Przyjaciel kierowcy

 

W zgodnej opinii jury najlepszym ze wszystkich ocenianych pojazdów okazał się DAF XF105. „Dobrze jeździ, fajnie brzmi i przyjemnie się go prowadzi. Wnętrze kabiny nie ma sobie równych. Żadna inna ciężarówka nie oferuje takiej swobody ruchu, tak przestronnych schowków i bardziej wygodnych leżanek. Począwszy od sposobu, w jaki składa się górna leżanka, poprzez blokadę DAF Night Lock, a na obszernej lodówce skończywszy - wszystko jest tak jak należy. XF105 najpełniej zasługuje na miano „przyjaciela kierowcy”. Stopień usytuowany za kabiną oraz zmyślnie umieszczona dodatkowa osłona przeciwsłoneczna na zwijanych żaluzjach to tylko niektóre ze sprytnych i efektywnych rozwiązań świadczących o tym, że firma DAF w pierwszej kolejności myśli o kierowcy. DAF wsłuchuje się w opinie kierowców.”

 

„To że DAF zwyciężył w tych testach należy odczytać jako wyraz uznania dla znakomitych właściwości modelu XF105” – powiedział Ron Bonsen, Członek Zarządu i Dyrektor Marketingu
i Sprzedaży DAF. Tytuł „Ciężarówki Roku 2012” w plebiscycie magazynu Truckstar jest
w dwójnasób ceny, gdyż przyznany został przez zawodowych kierowców, którzy doskonale wiedzą jak ważne są optymalne właściwości jezdne oraz przestronna i dobrze rozplanowana kabina.”

Opłaty drogowe w Czechach i we Francji


Od d 1 stycznia 2012 r. zmieniły się stawki opłat drogowych obowiązuje na francuskich i czeskich drogach.

Od d 1 stycznia 2012 r. zmieniły się stawki opłat drogowych obowiązuje na francuskich i czeskich drogach.

Opłaty te dotyczą pojazdów powyżej 3,5 tony.

Aktualne wysokości opłat:
w Czechach – pobierz (plik .pdf)

we Francji – pobierz (plik .pdf)

Uwaga na kontrole.


Podpisanie umowy z firmą Viatoll nie oznacza ustalenia normy emisji spalin. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury obowiązek podania normy emisji spalin spoczywa na właścicielu. Jeśli w czasie procesu rejestracji pojazd został zakwalifikowany do wyższej kategorii niż faktyczna klasa emisji spalin, np. na podstawie tabeli, w czasie kontroli przeprowadzonej przez ITD zostaniemy ukarani z tytułu zaniżenia wysokości należności za przejazd drogą.

Podpisanie umowy z firmą Viatoll nie oznacza ustalenia normy emisji spalin. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury obowiązek podania normy emisji spalin spoczywa na właścicielu. Jeśli w czasie procesu rejestracji pojazd został zakwalifikowany do wyższej kategorii niż faktyczna klasa emisji spalin, np. na podstawie tabeli, w czasie kontroli przeprowadzonej przez ITD zostaniemy ukarani z tytułu zaniżenia wysokości należności za przejazd drogą.

Uwaga na oszustów podszywających się pod przedstawicieli systemu viaTOLL


Wraz ze wzrostem zainteresowania kierowców systemem viaTOLL w internecie pojawiły się strony, których właściciele żądają opłaty za dostęp do informacji o elektronicznym systemie poboru opłat viaTOLL. GDDKiA i Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że zarówno rejestracja, jak i wszystkie wiadomości na temat viaTOLL są, i zawsze będą, bezpłatne. Oficjalnym źródłem wiedzy na temat systemu jest strona www.viatoll.pl.

Wraz ze wzrostem zainteresowania kierowców systemem viaTOLL w internecie pojawiły się strony, których właściciele żądają opłaty za dostęp do informacji o elektronicznym systemie poboru opłat viaTOLL. GDDKiA i Ministerstwo Infrastruktury przypomina, że zarówno rejestracja, jak i wszystkie wiadomości na temat viaTOLL są, i zawsze będą, bezpłatne. Oficjalnym źródłem wiedzy na temat systemu jest strona www.viatoll.pl.

Wstępna rejestracja w systemie elektronicznego poboru opłat viaTOLL jest bezpłatna i możliwa wyłącznie na stronie internetowej www.viatoll.pl oraz w Telefonicznym Centrum Obsługi Klienta:

800 101 101 - numer bezpłatny dla użytkowników telefonów stacjonarnych w Polsce;

22 521 10 10 - numer płatny dla użytkowników telefonów komórkowych i dla użytkowników z zagranicy.

Po zakończeniu wstępnej rejestracji, a więc wypełnieniu wszelkich niezbędnych informacji użytkownik musi się zgłosić do wybranego Punktu Dystrybucji lub Punktu Obsługi Klienta systemu ViaTOLL w celu podpisania umowy.

Pojazdy nie poruszające się po płatnych odcinkach dróg nie muszą mieć viaboxu.


Pojazd nie jadący po drodze płatnej nie musi być wyposażony w viabox (chyba, że porusza się po drodze wymienionej w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury jako płatna bez uruchomionego systemu opłat).

ZASADY KORZYSTANIA Z E-MYTA W POLSCE


Od 2go maja 2011 ruszyła rejestracja w systemie viaToll. Sprawdź co punkt po punkcie należy zrobić w celu rozpoczęcia współpracy z firmą viaToll i przygotowania się do korzystania z systemu elektronicznego myta.

1. W celu rozpoczęcia współpracy z firmą viaToll, administrującą systemem elektronicznego poboru myta, należy udać się do jednego z szesnastu Punktów Obsługi Klienta, by podpisać Umowę i odebrać urządzenie.

2. Aby podpisać umowę na świadczenie elektronicznego poboru myta należy przedstawić dowód rejestracyjny pojazdu i dokumenty firmy. Jeśli w rubryce „K” dowodu rejestracyjnego jest określona norma emisji spalin (dwie ostatnie cyfry po gwiazdce, tzn. np.*05 - oznacza Euro 5) wystarczy to do określenia stopnia emisji. Jeśli nie (niektóre wydziały komunikacji nie wpisywały tej informacji), wymagane jest przedstawienie certyfikatu „green lorry”, wydawanego przez producenta pojazdu.

3. Kaucja za urządzenie wynosi 120 zł. Minimalne doładowanie konta to również 120 zł. Odbierając urządzenia (przy podpisaniu umowy) należy uiścić 240 zł razy ilość urządzeń. Płatność dokonywana jest kartą lub gotówka (akceptowane są również karty DKV).

4. Przewożąc urządzenia po 1 lipca 2011 w samochodzie, na który urządzenia nie są zarejestrowane (np. osobowym), należy włożyć je do specjalnej torby stanowiącej barierę dla fal radiowych. W przeciwnym wypadku naliczona zostanie opłata za używanie.

5. Pojazdy wyposażone w metalizowaną szybę przednią, bądź niektóre z ogrzewaną całą szybą przednią, mogą tłumić bądź zakłócać działanie urządzeń, co może powodować, że pomimo wykupienia urządzenia i zasilenia konta, zostanie naliczona kara (patrz punkt 7). W tym przypadku wymagany jest zestaw anteny zewnętrznej. Problem ten nie występuje w żadnym z pojazdów marki DAF.

6. Pojazdy ciężarowe, które nie poruszają się po płatnych drogach nie muszą mieć zainstalowanych ani wykupionych urządzeń.

7. Od 1 lipca 2011 roku jazda pojazdami ciężarowymi po płatnych drogach bez właściwego urządzenia będzie natychmiastowo karana online, bez konieczności kontroli! Bramki od myta mają urządzenia rozpoznające gabaryty pojazdu. Jeśli przejazdowi takiego pojazdu nie towarzyszy sygnał z pokładowego czujnika, kara będzie naliczona automatycznie według numeru rejestracyjnego (jak to ma miejsce przy fotoradarach). Podobne kary nakładane będą w przypadku jazdy pojazdem bez doładowanego konta (z zerowym bądź ujemnym saldem).

8. Montaż urządzenia możliwy jest we własnym zakresie i polega na przyklejeniu go do przedniej szyby przy pomocy dołączonych plastrów.

Polski MAUT ruszy zgodnie z Planem.


Polski MAUT ruszy zgodnie z Planem. Pierwsze bramki zamontowane. Zgodnie z założeniami od pierwszego lipca 2011 ruszy elektroniczny pobór myta w Polsce. Taka informację przekazałą Magdalena Jaworska z GDDKiA w czasie konferencji prasowej. Elektroniczny pobór opłat drogowych, czyli system viaTOLL będzie obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Oznacza to, że 30 czerwca 2011 jest również ostatnim dniem obowiązywania winiet, jako środka opłat za drogi.

 Pierwsze bramki, na których zamontowane będą czujniki systemu, pojawiły się 28 marca na drodze expressowej S1 koło lotniska Pyrzowice na Śląsku.

viaBox już dostępny


Od 2go maja 2011 ruszy rejestracja w systemie viaToll. Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego na stronie www.viatoll.pl będziemy mogli wypożyczyć urządzenie pokładowe – viaBox, które zostanie przesłane pocztą Rejestracja jest bezpłatna, natomiast viaToll zażąda od nas kaucji w wysokości 120 zł za urządzenie, które za pomocą dołączonych plastrów należy umieścić za przednią szybą samochodu. Ważne jest, żeby dokonać rejestracji, czyli zamówienia viaBoxu jeszcze przed 1 lipca 2011, czyli rozpoczęciem funkcjonowania systemu.

Po wypełnieniu formularza rejestracyjnego na stronie www.viatoll.pl będziemy mogli wypożyczyć urządzenie pokładowe – viaBox, które zostanie przesłane pocztą.
Rejestracja jest bezpłatna, natomiast viaToll zażąda od nas kaucji w wysokości 120 zł za urządzenie, które za pomocą dołączonych plastrów należy umieścić za przednią szybą samochodu. Urządzenie jest wielkości telefonu komórkowego i ma własne zasilanie z baterii, której trwałość viaToll określa na lat pięć. Razem z urządzeniem otrzymamy instrukcję obsługi i montażu. Ważne jest, żeby dokonać rejestracji, czyli zamówienia viaBoxu jeszcze przed 1 lipca 2011, czyli rozpoczęciem funkcjonowania systemu. Firma viaToll uruchomiła również infolinię telefoniczną.

 800 101 101 (nr bezpłatny dla tel. stacjonarnych)

 +48 22 521 10 10 (nr płatny)

 Jeszcze przed rozpoczęciem funkcjonowania polskiego MAUTu 223 punkty obsługi klienta viaToll zostaną uruchomione na terenie Polski. Większość zlokalizowana będzie na stacjach paliw (Orlen, BP, Lotos), na przejściach granicznych oraz między innymi w dwóch serwisach DAF w Komornikach koło Poznania i Mogilanach koło Krakowa. Te dwa ostatnie stanowią część tzw głównych biur obsługi transportu, w których można będzie wypożyczyć urządzenie, zasilić konto, sprawdzić jego stan, otrzymać wykaz opłaconych kilometrów oraz złożyć skargi, bądź reklamacje.

 Również od lipca 2011 r. za pomocą kart flotowych DKV oraz Trafineo (BP / ARAL, ENI / AGIP, OMV, Statoil, UTA) kierowcy będą mogli zasilać konta użytkownika w systemie viaTOLL. Jest to dodatkowa metoda płatności, dostępna obok rozwiązań oferowanych przez system.  Specjalną ofertę dla transportu przygotowała firma DKV, gdzie bez dodatkowych zabezpieczeń, na podstawie wypełnionych dokumentów można będzie zasilać konto w systemie viaToll. Szczegóły na www.dkv-euroservice.pl

Rząd zaplanował wdrożenie elektronicznego systemu poboru opłat za korzystanie z wybranej infrastruktury drogowej...


Rząd zaplanował wdrożenie elektronicznego systemu poboru opłat za korzystanie z wybranej infrastruktury drogowej od 1 lipca 2011 roku. W związku z tym z dniem 30 czerwca 2010 roku zniesione zostały winiety całoroczne, a pozostałe rodzaje winiet znoszone będą sukcesywnie do dnia rozpoczęcia działania systemu elektronicznego poboru myta. Oznacza to istotny wzrost kosztów dla przewoźników drogowych.

Od 1 lipca 2011r. system ryczałtowych opłat zostanie zastąpiony elektronicznym systemem poboru opłat. Opłatami elektronicznymi obowiązkowo zostaną objęte pojazdy samochodowe, pojazdy członowe i zespoły pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusy. Natomiast pojazdy o masie do 3,5 tony będą ponosiły w dalszym ciągu opłaty pobierane bezpośrednio na bramkach za przejazd odcinkami autostrad określonymi jako płatne. Wyjątkiem od tej zasady są sytuacje, w których autostrada  nie została przystosowana do poboru opłat. Reasumując, jeśli chodzi o system poboru opłat należy wskazać, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pobór opłat w Polsce obejmuje: opłaty tzw. winietowe, które z dniem 1 lipca 2011 r. zostaną zastąpione obowiązkową opłatą elektroniczną oraz opłaty pobierane bezpośrednio na bramkach od wszystkich pojazdów samochodowych za przejazd płatnymi odcinkami autostrad, z tym, że w odniesieniu do samochodów ciężarowych jedynie na odcinkach, które nie zostaną objęte opłatą elektroniczną.

Przyjęta w rozporządzeniu koncepcja zakłada, że w pierwszej kolejności systemem opłaty elektronicznej zostaną objęte drogi krajowe o najwyższej klasie technicznej, czyli autostrady, drogi ekspresowe i pozostałe drogi krajowe o najwyższym standardzie lub takie, które stanowią bezpośrednią alternatywę dla płatnych odcinków autostradowych. Chodzi tu o uniknięcie przeniesienia się ruchu pojazdów ciężarowych na drogi alternatywne. W pierwszym okresie (od lipca 2011 roku) objęcie opłatami ok. 630 km autostrad, ok. 570 km dróg ekspresowych oraz ok. 400 km dróg krajowych zarządzanych przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Do systemu będą właczane sukcesywnie kolejne odcinki dróg. Planuje się, że w roku 2014 system obejmował będzie ok. 4 500 km dróg krajowych . Docelowo opłatami elektronicznymi zostaną objęte wszystkie odcinki autostrad, dróg ekspresowych, dwujezdniowych dróg krajowych, które nie będą przebudowywane oraz wybrane odcinki dróg krajowych.